BİR FELSEFE SİSTEMLERİ DEMETİ OLARAK DÖVÜŞ SANATLARI

Osman KAYA

FİLOZOFİK BAKIŞ


Dövüş sanatlarının pek çok yönü vardır, pek çok farklı boyutları söz konusudur. Bu boyutlardan bir de felsefi boyutlardır. Dövüş sanatları felsefesiz düşünülebilir ve yapılabilir mi? Asla! Çünkü dövüş sanatlarını çalışmayı mümkün kılan en önemli şey onun felsefi yapısıdır. O kadar ki, bazı filozoflar ve spor uzmanları dövüş sanatları için, BEDEN İLE YAPILAN FELSEFE adını verirler.

*
Felsefe her ne kadar Eski Yunan kökenli bir düşünme biçimi ve hatta bir tavır olarak nitelenip değerlendirilse de aslında onu Eski Yunan kökenli olarak değerlendirmenin Batıcı bir etnosentrizm olduğu yönüyle pek çok itirazlarla karşılaşması söz konusudur. Çünkü eş zamanlı olarak ortadoğu da, uzakdoğuda, felsefi ya da felsefemsi pek çok düşünsel yapı ve ürünle karşılaşmaktayız. Belki de MÖ 6. yy la tarihlenen Thales düşüncesinden çok daha önce Mısırlı İmhotep (MÖ 2650 civarları) Felsefi düşünce ile iç içeydi.

Felsefe nin başlangıcını bir tarafa bırakarak onun sözcük anlamına bakalım. Felsefe eski Yunan kökenli Philo Sophia ( Bilgi sevgisi) sözcüklerinden türeyip evrimleşen bir sözcüktür. Bu alanın, bu disiplinin tanımını kesin bir çerçevede yapmak alabilidiğine zordur. Çünkü alabildiğine soyut ve kapsam alanı geniştir. Ama Felsefeyi zorlama bir tutumla şöyle tanımlamamız mümkün olacaktır:
” Felsefe ,insan aklının ilgi ve kapsam alanına giren her şey hakkında yapılan, derin, eleştirel, tutarlı, bütünsel ,kavramsal , sistemli ve mantığa dayalı düşünme etkinliğine verilen addır.”

*
İnsan yaşamında pek çok dönem felsefe yapar ama yaptığı felsefe elbette meslekten felsefecinin veya filozofun yaptığı nitelikte değildir.
Dövüş sanatları ise kelimenin gerçek anlamıyla felsefeyle iç içedir.
Bunun pek çok göstergeleri vardır. Bunlardan birincisi ”her dövüş sanatı bir tarihe sahiptir. ”O kadar ki” dövüş sanatları dünün bu günde dile gelişidir.”
Yaşam sürecinde insan karşılaştığı her soruna çözüm üretmeye çalışmış, tedbirler almıştır. Bu süreç en çok savunma ve avlanma alanında kendini göstermiştir. İlk zamanlar insanın yanında sahip olduğu tek araç gereç gövde ve yumruğu iken daha sonraki zamanlarda akla hayale gelmeyecek derecede güçlü ve etkili silahlar ortaya çıkmış ama insanın silah ve savunma anlamında ki ilk yoldaşlarının papucu dama atılmamıştır.

*
İnsan yumruğunu kullanırken düşünmüş, sorgulamış üretmiştir. Hayvanlara bakmıştır insanoğlu.. İki çekirgenin, iki aslanın, ayının, yılanın dövüş savunma ve saldırı yöntemlerine bakmıştır. Bir dalganın kıyıyı dövüp çökertmesine bakmış ve buradan ayak tekniği çıkarmıştır. Bir yaprağın yağmur damlasını ve rüzgarı durdurmasını stilize edip insan bedenine uyarlamıştır.Ve sonra zaman geliştikçe hayali dövüşler geliştirmiş, bu hayali dövüşlerle, hem antrenman yapmış, hem karşısındakine bir tür pandomim yaparak bir şeyler anlatmış, hemde bir tür dinsel ritüel ortaya koymuştur. Ama hepsinden önemlisi bir felsefedir hayali dövüşler.

*
İster adına kata, ister pumse ve ya Tao densin bu böyledir. Hayali dövüşler beden ile yapılan bir felsefi anlatımdır.

Hayali dövüşlerde insanın yaptığı el hareketleri, ayak hareketleri, atlamalar, zıplamalar sadece spor değildir. İnsan çöküp kalkarak adeta yıldızlara ulaşmak ister. Fırtına olur. Bir dağ olur, bir kartal misali kanatlarını çırpar bazen.. Bir yıldırım misali düşer. Denizin dalgasıdır bazen.. Bazen fısıldayan bir çam tepesi.. Bazen de dil iye, yazıyla anlatılamayan en derin felsefi problemin ve o probleme verilen cevabın hareketlerle anlatımı.

(bu noktada shotokan karate ve wtf Taekwondo dan örnekler verelim. Mesela Shotokan karate de katalar şu anlama gelir:

: Heian: Barışçıl yol, Tekki: Demir at, Kanku: Göğü izleme (dai = büyük, Şo = küçük), Bassai: Kaleye saldırı, GojuŞiho: 54 adım, NijuŞiho: 24 adım, Hangetsu: Yarım ay, Empi: Kırlangıç, Gankaku: Taş üsütünde turna, Sochin: Barışı koru, Chinte: İnanılmaz eller, Jion: Tapınağın ardından adlandırılmıştır, Jiin: Azizin ardından adlandırılmıştır, Jitte: On el, Meikyo: Ruhun aynası, Wankan: Kral
*
Gelelim TAEKWONDO YA:taekwondo da poomselerin felsefi anlamlarını şöyle özetlememiz mümkündür:

Taegeuk 1 Jang “Keon” sembolü ile temsil edilir, 8 Kwaes (kehanet işaretleri) anlamına gelen bu sembol cennetteki mutluluk ve Çin felsefesine göre hayatın aslını oluşturan eril eleman olarak Taegeuk 1 Jang’ı tasvir eder. Keon sembolü evrendeki bütün her şeyin yaradılış başlangıcı olarak kabul edilir, Taekwondo eğitimi kapsamında Taegeuk 1 Jang uygulaması yaptırılır.

*
Bu eğitimde poomsae’in özelliklerini sıralamak gerekirse pratikte kolayca uygulanabilir olması, uzunca bir yürüyüşten oluşması ve basit hareketlerden meydana gelmesidir, bu özelliklere benzer olanları sıralamak gerekirse arae -makki, momtong – makki, momtong – jireugi ve ap – chagi. Bu poomsae, sekizinci kademe öğrencilerine uygulanır.

2 Jang:

Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “Tae” Taegeuk 2 Jang’ı sembolize eder.İçteki ruhani sebatlılık ve dıştaki yumuşaklık anlamına gelen işaretleri gösterir. Taegeuk poomsae yeni gelişmiş bir olgul- maki sunumudur.Ap-chagi hareketleri Taegeuk 1 Jang’dan daha fazla sıklıkta görülür.Bu poomsae yedinci kademe öğrencilerine uygulanır.

3 Jang:

Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “Ra” Taegeuk 3 Jang’ı sembolize eder. Sıcak ve aydınlık görünümü temsil eder. Bu sembol, eğitim için gerekli olan bir kısım adaleti ve gayreti barındırmak, eğitilenleri de buna teşvik etmektir. Bir başarıyı tamamlayana poomsae kuralına göre eğitilenlere terfi olarak mavi bir kuşak verilir. Taegeuk 3 Jang’ı içeren yeni hareketler sonnal-mok-chigi, sonnal-makki ve dwit-kubi duruşudur. Poomsae özellikleri ile birbirini izleyen maki ve chigi, süreklilik gösteren jireugis’dir. Üzerinde durulan nokta, şiddet veya kuvvetin, mukabil hücum karşısında, karşı tarafın (karşı kuvvetin) chigi olma durumudur.Bu poomsae altıncı kademe öğrencilerine uygulanır.

4 Jang:

Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “ Jin” Taegeuk 4 Jang’ı sembolize eder. Büyük bir güç ve itibarı (şerefi), gök gürlemesine benzeterek temsil eder. Taegeuk 4 Jang’ı içeren yeni hareketler sonnal-momtang-makki, pyon-son-kkeut-jireugi, jebipoom-mok-chigi, yop-chagi, momtong-bakkat-makki, deung-jumeok-olgul-apchigi ve mikkeurombal (serbest adım) yeni tekniklerdir. Kyorugi ve dwit-kubi için hazırlanmış olan değişik hareketler yeni tekniklerin özelliği durumundadır. Bu poomsae, beşinci kademe öğrencilerine uygulanır.

5 Jang:

Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “Son” Taegeuk 5 Jang’ı sembolize eder. Her ikisinin de rüzgarı temsil eden anlamlarıyla kuvvet (kabiliyet,olabildiğince güçlü ) ve durgunluk , ona nazaran da güç ve iradesizlik (zayıflık) bunları birbirine ölçüt olarak gösterir. Taegeuk 5 Jang’ı içeren yeni hareketler me-jumeok-maeryo-chigi, palkup-dollyo-chigi, yop-chagi&yop-jireugi, palkup-pyo-jeok-chigi ve karşı duruşları da kkoa-seogi, wen-seogi ve oreun-seogi’dir.Birbirini izleyen bu özellikler makkis’e kadar, area-makki ve momtong-makki, aynı zamanda chigi koşmadan sonra yapılması gerekendir.

Bu poomsae, dördüncü kademe öğrencilerine uygulanır.

6 Jang:

Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “Kam” Taegeuk 6 Jang’ı sembolize eder, sürekli akış ve yumuşaklık anlamına gelen suyu temsil eder.Taegeuk 6 Jang’ı içeren yeni hareketler han-sonnal-olgul-bakkat-makki, dollyo-chagi, olgul-bakkat-makki ve batang-son-momtong-makki ayrıca pyonhi-seogi (rahat duruş) sayılabilir. Bu hareketlerden birini uygularken mekan üzerinde yeniden ayakları üstüne düşerken çok dikkatli olmaları tavsiye edilir. Sonra dyollyo-chagi ve eli hafifletmek ile avuç içinin ayrımını serbest bırakmak esnasında bir batang-son momtong-makki, palmok-makki içinden daha aşağıdadır. Bu hareket üçüncü kademe öğrencilerine uygulanır.

7 Jang:

Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “Kan” Taegeuk 7 Jang’ı sembolize eder, zihninde tartmak ve dayanıklılık anlamına gelen dağı temsil eder. Taegeuk 7 Jang’ı içeren yeni hareketler sonnal-arae-makki, batangson-kodureo-makki, bo-jumeok-kawi-makki, mureup-chigi, momtong-hecho-makki, jechin-du-jumeok-momtong-jireugi, otkoreo-arae-makki, pyojeok-chigi, yop-jireugi ve beom-seogi, juchum-seogi gibi duruşlardır.Düzgün bağlantılı hareketler eğitim için önemlidir. Bu poomsae, ikinci kademe öğrencilerine uygulanır.

8 Jang:

Sekiz kehanet işaretlerinden biri ve sonuncusu olan “Kon” Taegeuk 8 Jang’ı sembolize eder, Çin felsefesinde evrenin dişil öğesini ve evreni temsil eder, temel kaynak ve barınma hem de başlangıç ve son anlamına gelir. Bu işaret, sekiz Taegeuk poomsae’nin sonuncusudur. Öğrencilerin siyah kuşağa sahip olabilmeleri için terfi ya da atlama sınavını geçmeleri gerekmektedir. Taegeuk 8 Jang’ı içeren yeni hareketler dubal-dangsong-bakkat-palmok-momtong-kodureo-bakkat-makki, twio-chagi ve palkup-dollyo-chigi’dir. Güç, doğruluk üstüne kurulmuş bir basamak, farklı bir jumping-over vuruşu ve dubal-dangsong (alternatifi havada atlama veya sıçrama vuruşu) arasında teşvik edici olmak zorundadır. Bu poomsae, birinci kademe öğrencilerine uygulanır.

POOMSAE KORYO

Koryo poomsae, alim ya da bilgili bir adam anlamına gelen “seanbae” ile sembolize edilir,bu adamın güçlü, hareketli bir savaşçı ve bir o kadar da dürüst, erdemli, iyimser özelliklere sahip biri olarak anlatılır.Hareketlilik, kalıtımla geçen özellikleri, Koryo’nun çağını meydana getirir. Koryo’nun çağlar boyunca kalıtımla geçmiş özelliklerini çok hareketlilik tamamlar. Palhae ve uygulanabilir Koryo poosae , geçmişten günümüze kolayca organize edilebilinmiştir. Bu poomsa’de görünen yeni teknikler kodeum-chagi, poeun-sonnal-bakkat-chigi, sonnal-arae-makki, khaljaebi-mureup-nullo-kkokki, momtong-hecho-makki, jumeok-pyojeok-jireugi, pyonson-kkeut-jecho-jireugi, batang-son-nullo-makki, palkup-yop-chagi,me-jumeok-arae-pyojeok-chigi,v.s. bu teknikleri sadece siyah kuşaklar uygulayabilir. Jumbi-seogi ve tong-milgi akla ait ya da zihinsel, eldeki bir durumu birleştirerek, tıpkı karnın üst kısmı ile karnın daha aşağısı arasındaki bütünlük gibi “Sin” (ilahi, tanrısal hak ) ve “Jeong” (ruh) arasında da ortak bir nokta ile yakınlaşır. Poomsae’nin ana çizgisi, Kore dilinde alim bir adam (“seonbae”) ya da erdemli bir adam (“seonbi”) anlamına gelen Çin yazıtında tasvir edilmiştir.

POOMSAE KEUMGANG

Keumgang, kelime anlamı mücevher; sertlik ve düşünceleri birleştirme anlamında kullanılan, Kore yarımadasının üstünde Keumgang Dağı’nda, ulusal ruhun merkezi olarak kutsallaşmıştır ve “Keumgang Yeoksa” (Keumgang Savaşçısı) Buddha ile adlandırılmıştır. Buddha, en güçlü ve en kuvvetli savaşçı kişiyi tanımlar. Bu poomsae’nin içeriğini oluşturan yeni teknikler batangson-teok-chigi, han-son-nal-momtong-an-makki, Keumgang-makki, santeoul-makki, kheun dol-tzogi (büyük destek) ve hak-dari-seogi.Poomsae çizgisi, Çin yazıtının sembolüdür. Hareket, kuvvetli ve tamamen dengeli olmalı bu yüzden de siyah kuşağın itibarına ve şerefine uygun olmalıdır.

POOMSAE TAEBAEK

Taebaek bir dağın ismi ile anılarak Tangun’da “aydınlık dağ” adını almıştır.Tangun’da Koreliler’in kurucusu, ülkenin hükümdarı ve aydınlık dağın kutsal ruhunu temsil eden kişidir ve Tangun’un düşüncesinde “hongik ingon”(hayırsever fikir) yer alır.Kalabalık gruplarda ve merkezi alanlarda Taebaek düşüncesi yaygındır.Fakat Mt. Paektu,tipik Kore insanı geçmişinde Taebaek poomsae’si gibi düşünce yaygınlaşmamıştır. Poomsae Taebaek’deki yeni teknikler sonnal-arae-hecho-makki, sonnal-opeo-japki (tutunma), japhin-son-mok-ppaegi, Kumkang-momtong-makki,deung-jumeok-olgul-bakkat-chigi, dol-tzeogi (destek) v.s. Poomsae çizgisi tıpkı bir Çin yazıtındaki sembol gibi cennet ve dünya arasındaki bağ, köprüye benzetilen, dayanağını insanoğlunun varoluşuna bağlayan cennetin düzenini tasvir eder.Poomsae hareketlerinin büyüklerinden olan momtong-makkis ve chigis’dir.

POOMSAE PYONGWON

Pyongwon, geniş ve engin bir alanda, bir düzlükte yürümeye alışma (ayakları üstünde durabilme) anlamına gelir.Bütün yaratıklar için hayatın kaynağı Pyongwon’dur.Ve insanoğlu hayatını, o sahaya yerleşerek sürdürür. Poomsae pyongwon, huzurlu düşünceye dayalı ve mücadele ilkelerinden mütevellit başlangıcı kullanır. Yeni teknikleri içeren bu poomsae palkup-ollyo-chingi, kodureo-olgul-yop-makki, dangkyo-teok-jireugi, meongye-chigi, hecho-santeul-makki, vs. Jumbi-seogi, moa-seogi-wen-kyop-son teknikleridir.Bunlar sağlam bilgi toplamaya ihtiyaç duyulan başlangıç ve insan yaşamının kaynaklarıdır.Değişime açık bir nesil ve dönüşümü kolay poomsae çizgisi anlamındadır.

POOMSAE SIPJIN

“Sipjin” geçmişten günümüze kadar gelen düşüncelerin kelime karşılığı “Sipjin”’dir.Uzun ömürlü on tane canlı topluluğudur. Şöyle ki, güneş, ay, dağ, su, taş, çam ağacı, ezeli gençliğin şifa otu, kaplumbağa,geyik ve turna kuşu. Onlar iki cennet vücudu, üç doğal kaynak,iki bitki ve üç hayvan bütün hepsi insanoğlu inancı ya da itikatıdır,umut ve sevgi.Bunlar poomsae sipjin’i sembolize eder.Yeni teknikleri içeren bu poomsae hwangso-makki,son-badak-kodureo-makki,opeun-son-nal-jireugi,son-nal-arae-makki,bawi-milgi,son-nal-deung-momtong-hecho-makki,kodeo-olligi,chettari-jireugi, son-nal-otkoreo-arae-makki,son-nal-deung-momtong-makki on tanesi sayılabilir.Çin yazıtında yer alan bu on hareket sonsuz veya mutlak bir numaralama yani ondalık sistem formatında kullanılır.Sonu gelmeyen büyümeyi gösterir.

POOMSAE JITAE

Jitae’nin kelime anlamı el ve ayakları üstünde durarak gökyüzüne bakmak. Yeryüzünde yaşamak için vuruş yaparak mücadele veren değişimeyi ve atlamayı denemek. Bu nedenle, poomsae sembolleri çeşitli beden hareketlerini meydana çıkartır. Varoluş için insanoğlunun gücü, insana yön verir. Yeni teknikler içeren bu poomsae, han-son-nal-olgulmakki,keumkang-momtong-jireugi ve mejumeok-yop-pyojeok-chigi hareketleri sayılabilir. Poomsae çizgisi, cennete karşı insanın ayakta durmasıdır.

POOMSAE CHONKWON

Chonkwon’ın kelime anlamı cennetin en büyük gücü, bütün canlıların yaşam kaynağı ve kendi kendinin kainatı. O’nun yaradılışı sonsuz yeteneğin gücü ile değişimi tamamlamasıdır.

İnsanoğlu cennetteki bütün toprak şekillerinin isimlerini ve anlamlarına sahip olmuştur. Çünkü onlar cennetin kudretinden korkmuşlardır. 4000 yıl önce Koreliler’in lideri “Hwanin” Cennet Kralı seçilmiştir. O, merkezin yakınında bir kasabada cennette yaşar, cennet denizi ve cennet dağı, yalın,gösterişsiz olmasına rağmen göksel bir yarış başlatır ve kaynağı Taekwondo’dan gelir.Poomsae Chonkwon, yüce tarihi bir geçmişe ve bugüne kadar gelebilen toplanmış bilgiye dayanır. Yeni teknikler içeren bu poomsae, nalgae-pyogi, bam-jumeok-sosum-chigi, hwidullo-makki, hwidullo-jabadangkigi, keumgang-yop-jireugi, taesan-milgi vs.ve yere çökerek yürüyüş hali.

*
Eylemlerin özellikleri büyük hareketler ve kolun bölümlerinin oynak yerlerinin(dirsek) yumuşak vaziyet halini almasıdır. Böylece Chonkwon düşüncesinde büyüklük sembolleşir. Poomsae çizgisi “T”, cennetten gelen bir adamı sembolize eder, cennetin geleceğini beyan eder.Tapınma yeri olan cennet, yüce bir güçle meydana gelmiş ve insan ile donatılmış topluluk arasında birlik oluşturmuştur.

POOMSAE HANSU

“Hansu”nun kelime anlamı, bütün canlıların gelişiminde önemli yere sahip olan yaşamın kaynağı suyu temsil eder.Hansu sembolü hayatın başlangıcı olan doğumu ve yetişkinliği,barışçıl&zayıflık,alicenaplık&ahenk ve elverişli şartlara uyum sağlama gibi çeşitli özellikte anlamlara “han”gelebilir.Yani bir ülke adı,topluluk adı,büyüklük,düzlük,uzunluk ve cennetin varlıkları ve gecenin ilk saatleri,uzman kişi adları gibi olabilir.Hele ki,bu anlamlar geçmişte kalmış ve organize olmuş grup adlarını da alabilirse …

*
Yeni teknikler içeren bu poomsae,son-nal-deung-momtong-hecho-makki,me-jumeok-yang-yopkuri-chigi,kodureo-khaljaebi,an-palmok-arae-pyojeok-makki,son-nal-keumgang-makki,vs. ve aynı zamanda modum-bal duruşu.

*
Hareketler,su gibi yumuşak uygulanmalı fakat hiç durmayan bir damla su gibi toplanarak bir okyanus yapar. Bu poomsae çizgisi Çin yazıtındaki su anlamını sembolize eder.

POOMSAE ILYEO

Ilyeo, büyük bir Budist Rahibi olan Silla Dynasty’i temsil eder.Ünlü filozof düşünürü Saint Wonhyo,poomsae ilyeo özelliklerini ve bedeni bu kademe de öğretir. Bu özellikler bir kademe,bir çizgi ya da bir işaret olabilir ve sonunda içinden biri seçilir. Bu nedenle poomsae ilyeo ruh ve beden uyumunu düzenler. Savaşa ait sanatçı ruhu ve özveriyi,uzunca bir eğitim sonrası çeşitli teknikler ve ruhsal kültürle birlikte tamamlayarak Taekwondo için pratik eder.

*
Yeni teknikler içeren bu poomsae, son-nal-olgul-makki, wesanteul-yop-chagi,du-son-pyo (iki elin açılması) bitureo-jabadangkigi,twio-yop-chagi ve ogeum duruşu-hakdari-seogi.Jumbi-seogi bo-jumeok-moa-seogi’dir. Bu poomsae çizgisi mükemmel Budizm içinde uyum sağlar.)

*
Dövüş sanatı yapan insan kendi gücünün sınırlarını, nerde olduğunu, nereye gidebileceğini, bu yolu nasıl yürüyebileceğini tartışmasız ve somut bir tarzda görür.

Doğadaki yerini de anlar. Doğa güçlerinin kendi bedenindeki izdüşümünün de farkına varmış olur.
İnsanlığın tarihinin bir boyutu savaş ile yazılmıştır. Dar anlamda değilde geniş anlamda ele alırsak savaş, mücadelenin de toplu adıdır. İşte insanlık tarihinin tüm boyutları mücadeledir. Mücadele tarihin motorudur. Ve dövüş sanatları da mücadelenin zirve örneklerinden biridir. Bu nedenle insan dövüş sanatları yaparken aslında bir anlamda tarih felsefesi de yapmaktadır. Spor bilgisi ile bilgi felsefesini, dövüş manevralarıyla siyaset felsefesini, sportif eğitim süreci ile eğitim felsefesini yaşar insan.
Ve bir tekniği yaptığında MÖ 37 ,hatta MÖ 3000 lerde de başka bir insanın benzer tekniği yaptığının bilinci ile inanılmaz bir tarihsel akışın içinde yer almanın hazzını yaşar.

*
Dövüş sanatları, Terbiye, Nezaket, Saygi, Disiplin ilkelerini içeren bir ahlak felsefesidir.

Bu ahlak felsefesi yaşam yolunda insana,

Dogru konusmak
Dogru dinlemek
Dogru bakmak
Dogru düsünmek
Dogru hareket etmek
Dogru emir vermek
Dogru emir almak
Dogru hizmet etmek
gibi erdemleri kazandırır.

*
Dövüş sanatları derin bir srtateji felsefesini gerekli kılar. Bunu taekwondodan örneklersek:

1) Taekwondo Tae ve Kwon’nun yani yumrukların ve ayakları doğru kullanmanın yoludur veya bütün bedenin ayak ve el ile betimlemesidir.

2) Barışı sağlamanın ve dövüşleri kontrel etmeyi ve sakin olmayı becerebilmenin yoludur. Bu genel kavram Tae Kwon’nun ” yumrukları kontrol altına alma anlamından gelir. Böylece taekwondo dövüşleri engellemek için bedenin tüm bölümlerini kontrol edebilme yeteneği ve daha güzel ve barış dolu bir dünya kurma anlamı taşır.

*
Taekwondo Kore’de farklı isimler altında 5000 yıllık bir gelişim süreci yaşadı. Korede, ” Subak” veya ” Taekkyon” adı altında savunma amaçlı bir dövüş sanatı olarak başladı ve “Sunbae” adı altında bedeni ve aklı zinde tutma yolu olarak çok eski bir krallık olan Kogurya’da gelişti. Shilla döneminde, ülkeye liderler yetiştirmeyi amaçlayan Hwarangdoların belkemiği haline geldi.

*
Bugün Taekwondo doğudaki ülkelerdeki dövüş sanatlarına benziyor ve onların bazı özellikleri almış durumda. Çünkü, bu yöndeki gelişimde Taekwondo Kore’nin yakınındaki Çin ve Japonya gibi ülkelerdeki dövüş sanatlarından olan çok farklı stilleri kazanmıştır.

*
Ama Taekwondo diğer doğu ülkerindeki dövüş sanatlarına göre çok farklıdır. İlk olarak, çok aktif olağanüstü ayak teknikleri ve çok aktif hareketler dahil, fiziksel olarak çok dinamiktir. İkincisi, fiziksel hareketler prensibi bedensel ve zihinsel olarak bir bütün olarak estetiktir. Üçüncüsü, başka bir açıdan yaklaşırsak çok dinamik duruşlara sahiptir.

*
Taekwondo birlik olarak karakterize olabilir: Beden birliği, akıl birliği, yaşam birliği ve poomse birliği ve karşılaşma ve vuruş. Taekwondo yaptığınız zaman zihninizi huzurlu ve hareketlerinizle bir uyum halinde tutmanız gerekir ve bu uyumu sosyal yaşamınıza taşımanız gerekir. Bu taekwondoda nasıl fiziksel hareketlerin prensibi, zihinsel çalışma prensibi ve yaşama prensibi sahip olmanızdır. Diğer bir yandan,doğru poomse sizi büyük yok edici bir güce ulaşma olasılığı verir.

*
Taekwondo’nun bütünlüğüne nasıl ulaşabiliriz? Taekwondo yaşamın yoludur. Daha çok bir iş sahibi olmak gibi, aile yetiştirme gibi, bir neden için dövüşmek gibi. Taekwondoyu bu yaşam mücadelesi içinde son derece tehlikeli olan durumlardan farklı kılan nedir? Birileri her zaman zarar vermek isteyen bir düşmanı yenmek zorundadır. Ama bir dövüşü kazanmak birilerini güvenliği kılmaya yetmez. Çünkü, düşman iyileşip yeniden saldırabilir. Üstelik, az önce yenilen düşmanda farklı düşmanlar olabilir. Biri asla bir diğeri sürekli huzura kavuşmadan kendini güvende hissedemez. Bu sürekliliğe ulaşmak için veya dayanıklılığa, birine birlik gerekir. Bu Taekwondonun amacıdır. Başka türlü olsaydı Taekwondo diğer sokak dövüşlerinden farksız olurdu.

*
Stratejiyi karate temeline dayalı olarak özetlersek şu muhteşem ilkeler karşımıza çıkar:

GO NO SEN: Rakibin açık vermesini sağlamak amacıyla atak yapmasına izin verme

INASU: Bedeni atak yönünden çekerek ataktan korunma

SEN NO SEN: Tam rakibin atak yaptığı anda atak yapma

SEN SEN NO SEN: Rakip atak yapmadan atak yapma

TAI SABAKI: Bedeni atak yönünden kaçırmak için kaymak

*

Görüldüğü gibi dövüş sanatları felsefenin alabildiğine derinliği ile yapılması ve yaşanmasıdır. Bir tür felsefi tutumun adıdır dövüş sanatları. Öyle de olmalıdır zaten.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.